آرشیو پرسش و پاسخ ها: اجتماعی

بازداشتن بانوان از صله رحم

پرسش:

وظايف يك خانم در مورد صله رحم چيست؟ مثلاً اگر پدر و مادرى و يا مخصوصاً برادرى قطع رحم كنند وظيفه دختر و خواهر چيست؟
پاسخ:

اين سؤال را كمى كامل‏تر مى ‏توان پاسخ داد. در مورد بخش اول، در واقع از قطع رحم در فرهنگ اسلام بسيار نهى شده و خيلى مورد عنايت و توجه عجيبى است، كه به هيچ عنوان اجازه قطع رحم داده نمى ‏شود، مخصوصاً اگر پدر و مادر باشند، حتى قرآن مى‏ فرمايد: «اگر مشرك هم هستند به شكل معروف با آنها برخورد كنيد.» در شرك به حرفشان گوش نكنيد، اما آنها را ناراحت نيز نكنيد، اگر امر به گناه مى ‏كند، اطاعت نكنيد، ولى رابطه را رابطه حسنه كنيد، و از آنها دلجويى كنيد، و با آنها صله رحم كنيد، هر چه آنها قطع مى ‏كنند شما دوباره بپيونديد، بنابراين بايد حساب پدر و مادر را از ساير اقوام جدا كرد. ثانياً اگر آنها قطع رحم مى ‏كنند، اينها بپيوندند، اگر آنها هديه نمى ‏فرستند اينها بفرستند، و آنها تلفن نمى ‏كنند ايشان تلفن بكنند. صله رحم حتماً اين نيست كه بروند ديد و بازديد، و ممكن است تكاليفى كه در خانه دارد موجب شود كه نتواند برود، يا وقت نداشته باشد. به هر حال در اسلام گفته شده به هيچ وجه قطع رحم انجام نشود. اما اگر امر داير باشد بين اينكه يك گناه بزرگ را به خاطر صله رحم انجام دهد، آن هم صله با خواهر يا برادر يا دورتر از اين باشد طبعاً بايد مراعات الاهمّ فالاهمّ را بكند، ببيند انجام آن گناه مهم‏تر است يا قطع رحم؟ اما در مورد پدر و مادر، به طور مطلق گفته شده: قطع رحم نشود. البته اگر شرك باشد و قطع رحم، بايد حتى از پدر و مادر قطع رحم بكند و مشرك نشود. خلاصه ايشان كه گفته آنها از من قطع رحم كرده‏ اند اين امر مجوز نمى‏ شود كه او هم قطع رحم كند. امام هم گفته آنها قطع رحم كرده‏ اند، اما من صله رحم مى‏ كنم كه خداوند اجر من را بيشتر و مجازات او را بيشتر كند. بنابراين ايشان بايد صله رحم كند و اگر ممكن است گناه‏ هاى ديگرى بخواهد انجام دهد بايد الاهمّ فالاهمّ كند. بنابراين اگر اداى حق همسر با صله رحم منافات داشته باشد، بايد ببيند كدام مهم‏تر است.
منبع: جزوه پاسخ به پرسش ها و شبهات ج 2 / استاد رضا محمدی/ انتشارات زمزم هدایت/ پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید