آرشیو پرسش و پاسخ ها: رذائل اخلاقی

نقش عامل ژنتيك در تربيت

پرسش:
چه عواملى در ساختن شاكله انسان و شخصيت او مؤثرند؟ آيا اگر پدر و مادر و اجداد، باتقواتر بودند، فرزند هم استعداد پرهيزكار شدن و صالح شدن را بيش از ديگران پيدا مى‏ كند؟
پاسخ:
بحث عوامل مؤثر در تعليم و تربيت و در ساختار و ساختن شاكله انسان از بحث ‏هاى قديمى است و حقيقت اين است كه عوامل متعددى در ساختن انسان مؤثر هستند از جمله ژنتيك. در كنار اين عامل، عامل محيط نيز هست، انواع محيطها، محيط رفاقت، محيط خانواده، محيط طبيعى و محيط وسايل ارتباط جمعى راديو، تلويزيون، روزنامه‏ها و محيط‏هاى ديگر. در كنار اينها اقتصاد و مسائل مادى، فرهنگ و باورهاى فرهنگى جامعه (فولكلور)، مذهب از سازندگان شخصيت انسان است. حكومت‏ها و رهبران، تاريخ و عوامل ديگر كه تأثير دارند بر استعداد و حافظه و تقوا و پاكى و در ابعاد مختلف جسمانى همانطور كه بعضى از ويژگى ‏هاى جسمانى را انسان به وراثت مى ‏برد محيط طبيعى هم در مسائل جسمانى تأثير دارد در بعضى از كشورها محيط طبيعى باعث شده كه نسل فعلى از نسل‏هاى گذشته قدهاى بلندترى داشته باشند.
عوامل متعددى هم در شكل دادن امور معنوى، عاطفى و جسمانى انسان مؤثرند. در بين اين عوامل دو عامل از همه مهم‏تر است: يكى عامل ژنتيك و ديگرى عامل محيط. هميشه اين بحث بين علماى تعليم و تربيت بوده است كه كدام يك مهم‏تر هستند كه بنده معتقدم كه اصولاً اين بحث جايى ندارد و اصولى نيست چون در بعضى افراد محيط مقدم است و در بعضى افراد وراثت. در روايات به همه عوامل اشاره شده است. مثلاً در مورد ژنتيك روايات متعددى داريم مثلاً «حُسنُ الأخلاق برهانُ كَرَم الإعراق.» خوش ‏اخلاقى دليل بر اين است كه فرد از عرق‏هاى (ژن‏هاى) خوبى برخوردار است. در روايات داريم كه «تُخَيَّروا لِنُطَفِكُم فَإنَّ العرق دَساسٌ.» همسران شايسته‏اى انتخاب كنيد چون عرق سرايت مى ‏كند، آنچه كه در همسرتان هست به فرزندان شما سرايت مى‏ كند. در اين زمينه روايات زيبايى است.
در محيط رفاقت هم در قرآن آياتى داريم، چنان كه در روايات. حتى در حكومت، رهبران. مثلاً روايتى از حضرت على(ع) است كه مى‏ فرمايند: «النّاس بِأمرائِهِم أشْبَه مِنهُم بِئآبائِهِم.» مردم به رهبرانشان شبيه‏ ترند تا پدرانشان. يعنى عامل حكومت، و عامل رهبرى، مؤثرتر از عامل ژنتيك و وراثت است. حاصل اينكه هم محيط مؤثر است هم ژنتيك، و هم عوامل ديگر مثل دستگاه تعليم و تربيت، كه اين دستگاه اعم از آموزش و پرورش است، و آموزش و پرورش يكى از اجزاى تعليم و تربيت است. اين عوامل هم دست به دست هم مى‏ دهند و شخصيت آدمى را مى ‏سازند. نكته مهم اين است كه هيچ كدام از اين عوامل هر چه قوى باشند و همه آنها نيز كه با هم باشند، باز هم باعث سلب اراده انسان نمى ‏شوند. باز حرف آخر را اراده انسان مى ‏زند. يعنى جزء اخير علت تامّه در اعمال اختيارى انسان باز اراده انسان است. و در موارد استثنايى اگر اراده انسان كلاً سلب شد آن وقت ديگر نه تكليفى دارد و نه مسئوليتى.
منبع: جزوه پاسخ به پرسش ها و شبهات ج 2 / استاد رضا محمدی/ انتشارات زمزم هدایت/ پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام