آرشیو پرسش و پاسخ ها: آداب و مستحبات فقهی

عروسى شاد، پرنشاط و بدور از گناه

چگونه ميتوان مجلس عروسى شاد و پرنشاط و به دور از خمودگى اما مورد رضاى امام زمان برگزار کرد؟

شادي و نشاط در مجلس عروسي، وليمه دادن، ساده گرفتن، دعوت و پذيرايي از قشر كم درآمد و...، از اموري است كه براي برگزاري مجالس عروسي توصيه ميشود. معيار كلي در برگزاري عروسي جلوگيري از ارتكاب گناه است; و در صورت ناتواني بر كنترل مجلس، شايسته آن است كه از ابتدأ چنين مجلسي برپا نشود. و اگر مجلسي مال كس ديگري است، دست كم بايد از شركت در آن و كمك به وقوع گناه پرهيز كرد.
برای برگزاری یک مجلس شاد و مفرح و بدور از معصیت توصیه می شود از امور ذیل استفاده کنید.
استفاده از مداحین که اشعار بسیار زیبائی می‌خوانند.
استفاده از برنامه های شادی مثل تعریف لطیفه و مسابقه و...
بهره گیری از مسائل فرهنگی(اشعار، قصه ها، لهجه‌ها و...)
استفاده حداکثری از تزئینات، نورافشانی و زیباسازی مکان برگزاری جشن
استفاده از موسیقیهائی آرام و زیبا؛ آهنگها و آوازها را ميتوان به سه دسته تقسيم كرد: 
الف) آهنگها و آوازهايي كه به شيوه مجالسِ عيش و عشرت و محافلِ رقص و پايكوبي اجرا ميشود و انسان را از حالتِ اعتدالِ فكري و ذهني دور ميسازد و به بيبند و باري، لاقيد بودن و بي‌تعهّد زيستن دعوت و تشويق مي‌كند كه اصطلاحاً به آن "ساز و آوازهاي مبتذل" مي‌گويند. 
ب) آنهايي كه هم از نظر محتوا (مضمون اشعار) داراي معنايي با شكوه و زيباست و هم از نظر اجرا، خوب و زيبا اجرا مي‌شود و در عين حال تناسب و شباهتي با ساز و آوازهاي مجالس لهو، عيش و عشرت و فساد ندارد. گوش دادن به نوع اوّل حرام است; امّا نوع دوم اشكال ندارد.(جامعالمسائل "استفتائات، آيتالله فاضل لنكراني، ص 252 مطبوعاتي امير، چاپ دوم، بهمن 1375.) 
ج) ساز و آوازهايي كه نسبت به آن شك داريم و نميدانيم آيا از نوع اوّل است تا از آن پرهيز كنيم و يا از نوع دوم است تا پرهيز لازم نباشد. گوش دادن به موارد مشكوك (نوع سوم) اشكال ندارد; امّا بهتر است كه به اين نوع آهنگها هم گوش نكنيم.
موفق باشید.