آرشیو پرسش و پاسخ ها: امامت

خاستگاه اندیشه مهدویت در اسلام

 سؤال:

خاستگاه اندیشه مهدویت در اسلام چگونه است؟
جواب:

انديشه مهدويت و ظهور، يكى از اصيل‏ ترين انديشه‏ هاى اسلامى است که پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله براساس آیات قرآن، عقيده به ظهور حضرت مهدى (عج) را در جدول عقايد اسلامى قرار داد، به همين جهت، اين موضوع به‏ طور يكسان در منابع شيعه و سنى منعكس گرديده است. اهل بيت پيامبر عليهم السلام نيز اين انديشه و اعتقاد را در جامعه اسلامى تبليغ كرده‏اند. مى‏ توان ادعا كرد كه هيچ مسأله اسلامى همانند عقيده مهدويت و ظهور، از قطعيت و سابقه تاريخى برخوردار نيست.
حضرت مهدى (عج) به عنوان دوازدهمين جانشين پيامبر صلى الله عليه و آله در روايات شيعه و سنى مطرح و معرفى شده است. اين معرفى چنان دقيق و مشخص است كه قابل انطباق بر فرد ديگرى جز شخص آن حضرت نيست كه از فرزندان فاطمه عليها السلام و امام حسين عليه السلام و نام پدرش امام حسن عسكرى عليه السلام مى‏ باشد.
او آخرين حجت الهى از سلسله انبيا و اوصياست كه با ظهورش جهان‏ را پر از عدل و داد مى‏ سازد. او هم اكنون به عنوان يك امام زنده، ولى غايب، در روى زمين زندگى مى‏ كند و در زمان پدرش و بعد از او در غيبت صغرى و كبرى مشاهده شده است.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید