آرشیو پرسش و پاسخ ها: آداب و مستحبات فقهی

صله رحم بدون اجازه شوهر

اگر شوهرى، همسرش را از صله رحم - به ويژه ديدار والدين - منع كند، تكليف زن چيست؟ آيا مى‏تواند بدون اجازه او به ديدن آنان برود؟

همه مراجع: خير، نمى‏تواند بدون اجازه شوهر به ديدار آنان برود و صله رحم منحصر به رفت و آمد نيست بلكه با احوال پرسى و پيغام فرستادن از طريق تلفن، نامه و مانند آن نيز محقّق مى‏شود.(1)

پى‏نوشت‏

 (1) آيت‏الله فاضل، جامع‏ المسائل، ج 1، س 1632 امام، تحريرالوسيله، ج 2، فصل فى القسم و النشوز و استفتاءات، ج 3، سؤالات متفرقه، س 90 آيت‏الله صافى، هداية العباد، ج 2، فصل فى القسم و النشوز آيت‏الله تبريزى، استفتاءات، س 2189 و 1520 و صراط النجاة، ج 5، س 652 آيت‏الله سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، الفصل الثامن، م 338 و Sistani.org صله رحم، س 1 و 2 و دفتر آيت‏الله بهجت، آيت‏الله وحيد، آيت‏الله مكارم، آيت‏الله نورى و آيت‏الله خامنه‌‏اى.

(5 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (2)
ناهید
۱۲ تیر ۱۳۹۴ ساعت۱۸:۵۹
سلام . واقعا معنی حقوق زن در اینجا متبلور میشه .
اشک تو چشای آدم جمع میشه از این همه حقوقی که برای زنان قائل میشن .
مگه زن برده س که به اسارت رفته باشه حتی از دیدن پدر و مادرش به خاطر شوهرش محروم بشه. همچین نگاه و تفکری باعث مردسالاری نشه باعث چی میخواد بشه.
چه روح و روانی برای زن مسلمان باقی میمونه جز یک زن افسرده که صد البته فرزندانی افسرده به بار میاره .
مراجع ما چگونه استدلالی دارن؟؟؟؟!!!!!!!!
مینا
۱۳ تیر ۱۳۹۴ ساعت۱۰:۵۸
سلام
من جواب ناهید خانم را ناشی از بی اطلاعی از حقوق زن در اسلام می دانم توصیه می کنم کتاب علامه طباطبایی را در همین زمینه مطالعه کنند.
دین اسلام تنها دینی است که ارزش واقعی زن را به شکل کاربردی مطرح کرده است , نه تنها زن را برده نمی داند بلکه در خلقت و هویت انسانی برابر مرد می داند و تقوی بین آنان ملاک برتری است .
قوانین اسلام مقررات پیشرفته ای هستند که هنوز زمان لازم است که بشر از حکمت ها و دلایل آن اطلاع یابد .
اسلام می فرماید اصل اساسی خانواده است یعنی یک دختر تا زمانی که شوهر نکرده باید با اجازه و اطلاع پدر باشد مانند گلی که باید باغبانی از آن مراقبت کند و زمانی که ازدواج کرد باید با اجازه شوهر باشد چون زن ریحانه است و افراد مریض دنبال آسیب زدن به آن هستند .
به نظرم مراجع درست تشخیص دادند
خانواده ها شرایط مختلفی دارند یا سالم زندگی می کنند که در این صورت هیج مشکلی بوجود نمی آید و خیلی کم پیش می آید که مرد اجازه دیدار والدین را ندهد و این را می توانید در اطراف خود ببینید و بپرسید.
یا خانواده والدین گرفتار یک آسیب هستند که شوهر می خواهد همسرش را از آن آسیب دور کند و خودش و خانواده و فرزنداش سالم زنگی کنند مانند جایی که خدای ناکرده والدین خانم معتاد هستند و رفتن این خانم ممکن است خودش را هم گرفتار کند .
یا اینکه شوهر همان خانم گرفتار یک آسیب اختماعی است که خانواده را درک نمی کند که این هم انتخاب خود خانم است .
پس خواهر من تقصیر را گردن دیگران نیاندازیم اگر در انتخاب خود درست عمل کنیم و در تمام شئونات زندگی اسلام را عمل کنیم باور خواهیم کرد که این دستور دینی مانند قراردادی است که فقط در زمان دعوا تعیین کننده است و در زمان صلح و صفا و آشتی و سلامت روح و روان اصلاهیچ نیازی به این دستور نیست چون مرد مسلمان و مومن والدین همسر را والدین خود می داند و معمولا خودش پیش قدم می شود برای دیدن آنها .
حتما کتاب علامه طباطبایی را بخوانید
ممنون
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید