آرشیو پرسش و پاسخ ها: رذائل اخلاقی

درمان وسواس

برای درمان وسواس چه باید کرد؟
با عرض سلام خدمت شما دوست عزیز، با توجه به اینکه وسواس نوعی اختلال و بیماری است برای آن گناه نوشته نمی‌شود.
وسواس دو نوع است
1. وسواس فکرى
2.وسواس عملى، وسواس عملى یعنى اینکه انسان در انجام بعضى از کارهاى خود، مثل شستشو، طهارت، غسل کردن، نماز خواندن، بستن درب ماشین یا منزل، خاموش کردن کلید برق و.... دچار تردید مى‌شود و بارها به صورت تکرارى و اجبارى آنها را کنترل مى‌کند، به گونه‌اى که هم خودش و هم افرادى که با او سر و کار دارند از این اعمال تکرارى و اجبارى او خسته مى‌شوند. مثلا براى انجام یک غسل 2 ساعت در حمام معطل مى‌شود. اما وسواس فکرى یعنى افکار مزاحم و تکرارى به صورت اجبارى ذهن انسان را به خود مشغول مى کند. معمولا وسواس فکرى و عملى همراه هستند یعنى بیشتر افراد مبتلا به وسواس، هر دو نوع وسواس را با هم دارند. براى درمان این اختلال رعایت نکات زیر لازم و ضرورى است.
1. یادگیرى دقیق مسائل شرعى و عمل کردن صحیح نه افراطی به آنها.
2. به هیچ وجه عملى را که انجام دادید دوباره تحت هیچ عنوانى تکرار نکنید.
3. با خودتان عهد ببندید و برنامه‏ریزى کنید که زمان فکر کردن درباره موضوع وسواس، ساعت خاصى باشد (مثلاً 5 4 تا 5 بعدازظهر) و در طول روز هرگاه اوهام و افکار وارد ذهنتان شد، به خودتان بگویید زمان فکر کردن فلان ساعت مقرر است و در زمان مقرّر نیز مدتى را به فکر کردن درباره آن موضوع اختصاص دهید و ذهنتان را به آن مشغول سازید تا این که در طول روز و به طور پراکنده، ذهنتان مشغول آن نباشد. ضمناً آن زمان اختصاصى را به تدریج در طى (مثلاً 30 روز) روزى یک دقیقه کم کنید تا به صفر برسد.
4. ترتیب اثر ندادن به افکار مزاحم، بعبارت دیگر اگر فکر مزاحمى به سراغ شما آمد بلافاصله خود را با مشغول کردن به کارى از قبیل مطالعه از چنبره ى آن نجات دهید.
5. روابط اجتماعى خود را تقویت کنید و سعى کنید، در آن اعمالى که احساس مى کنید، گرایش به وسواس دارید، آنها را در مقابل دیگران انجام دهید و از انجام این اعمال در تنهایى اجتناب کنید.
6. گفتن ذکر» لا اله الا الله «با توجه به معناى آن و تکرار زیاد این ذکر.
7. توجه به مفاسدى که وسواس به دنبال دارد. مثل، اتلاف وقت زیاد، از بین رفتن تمرکز حواس، گوشه گیرى، افسردگى و باز ماندن از انجام کارها و تکالیف شرعى، غلط انجام دادن تکالیف شرعى، اسراف کردن و مزاحمت براى افرادى که به نحوی با انسان سر و کار دارند.
8. از بین بردن عوامل اضطراب زا چه اینکه ریشه‌ى این بیمارى اضطراب است.
در پایان برای شما دوست عزیز آرزوی موفقیت داریم و توصیه می‌کنیم که در صورت امکان حتماً به یک روانشناس خبره جهت درمان مراجعه کنید.