آرشیو پرسش و پاسخ ها: تربیتی

درمان خیالپردازی

برای رهایی از تخیلات و رویاهای که در سن بلوغ ذهنم را فراگرفته و حتی به عنوان یک برنامه روزانه برایم درامده چکار کنم؟ باتشکر

قدرت تخيّل نوعى استعداد و نيروى روحى است و از آنجا كه مذهب مترقّى ما براى ابعاد وجودى انسان برنامه دارد، در صدد جهت دهى به تصورات وى هم برآمده است.
خيالات و خاطرات اگر كنترل شوند تا حدودى خوب هستند و موجب ايجاد تصميمات مثبتى مى شوند. دين عزيز ما از طريق جايگزين سازى مانع آثار بد آن شده است.
در دعاى مكارم الاخلاق، در روش سازندگى همين ويژگى مى خوانيم: «اللهم اجعل ما يلقى الشيطان فى روعى... ذكراً لعظمتك و تفكراً فى قدرتك و تدبيراً على عدوك...; خدايا هر چه شيطان در خاطرم از آرزوهاى بيجا و بدگمانى و حسد مى اندازد، به ذكر از بزرگى و ؟؟ و انديشيدن كه در قدرتت و تدبير بر دشمن تو، تبديل فرما(2)».
پس با رهنمود اين فراز دعا، خيالاتى چون:
1. آرزوهاى بى جا;
2. بدگمانى;
3. حسد.
با
1. تفكّر در قدرت خدا و موجودات;
2. توجّه به عظمت حق;
3. تدبير و چاره انديشى.
كنترل و هدايت مى شوند.
باتوجه به آنچه بيان شد رعايت راهكارهاى زير نیز براى ترك اين عادت ضرورى است: 
1- به اين افكار و خيالات كمتر اهميت دهيد و هميشه آنها را با خود و ذهنتان همراه نسازيد. 
2- اجتناب از تنهايى سعى كنيد كمتر در تنهايى قرار بگيريد. 
3- هر گاه اين افكار به ذهن شما آمد براى خود يك حالت حواس پرتى نسبت به آن افكار ايجاد كنيد يعنى خود را مشغول كار ديگرى كنيد. 
4- ترك كردن موقعيت هايى كه اين گونه افكار و خيالبافى ها بيشتر به سراغ شما مى آيد و رفتن به مكان هايى كه فكر شما را به افكار مطلوب مشغول مى كند. 
5- هر گاه افكار مزاحم به ذهن شما خطور كرد به گونه‏اى رشته آن افكار را پاره كنيد مثلًا با خود بگوييد «بس ديگه چقدر مزاحم مى‏شوى» و هر كار ديگرى كه باعث گسسته شده اين افكار شود. 
6- براى ذهن خود مشغله مورد علاقه و جذاب داشته باشيد تا اين افكار ناخواسته دامن گير شما نشود. مشغوليت ذهنى دائم داشته باشيد تا فرصت را براى اين افكار تنگ كنيد. 
7- روابط اجتماعى خود را افرايش دهيد مثلًا شركت در مجالس عمومى مثل مجالس جشن يا مجالس مذهبى. 
8- سعى كنيد هيچگاه بيكار نباشيد و با برنامه ريزى براى اوقات شبانه روزى خود همه اوقات خود را به نحوه صحيح و منطقى پر كنيد زيرا يكى از دلايل اينكه اين افكار مزاحم به ذهن خطور مى‏كنند بيكارى است. 
9- از هجوم اين افكار نگران نشويد. گاهى اوقات ترس از يك حالت آدمى را بيشتر با آن دست به گريبان مى نمايد. لذا اين حالت را وضعيتى عادى تلقى كرده و به رهايى از آن اقدام كنيد نه آن كه آن قدر آن را بزرگ و هراس آور تلقى كنيد كه به آن مبتلا باشيد و خود را تسليم آن سازيد. در اين راستا به تقويت اراده نيز نياز داريد كه برخى از راهكار تقديم مى گردد. 
10- مطالعه كتب اخلاقى و معنوى كه در جهت گسترش امور معنوى و رشد كمالات و فضائل اخلاقى نوشته شده است براى كاهش توجه به امور دنيايى مفيد است. كتاب هايى نظير قلب سليم و ايمان از مرحوم شهيد دستغيب يا چهل حديث امام خمينى نمونه هاى خوبى در اين زمينه است. 
11. مطالعه زندگانى بزرگان دينى و عرفا و شخصيت هاى معنوى مفيد است. 
12. همان طور كه در روايات آمده است هميشه در امور مادى به پايين تر از 
خود نگاه كنيد و در امور معنوى به افراد بالاتر از خود و كسانى كه به مقامات معنوى بالاترى رسيده اند نگاه كنيد و بيانديشيد.
(6 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید