آرشیو پرسش و پاسخ ها: غرب

درباره جریان سکولاریسم

پاسخ کوتاه: سکولاریسم در معنای اصطلاحی خود عبارت است از گرایشی که طرفدار و مروّج حذف یا بی‌اعتنایی و به‌حاشیه‌راندن نقش دین در ساحت‌های مختلف حیات انسانی- از قبیل سیاست، حکومت، علم، عقلانیت، اخلاق و... است.
سکولاریسم در این معنا، یکی از مؤلّفه‌های مدرنیته غربی محسوب می‌شود. (بیات، عبدالرسول و دیگران، فرهنگ واژه‌ها،قم: مؤسسه اندیشه و فرهنگ دینی، چاپ دوم، 1381، ص270-271)
پاسخ تفصیلی: واژه سكولاريسم(secularism) یا جدايى دين از سياست كه از كلمه لاتينى secularisو seculuمشتق شده است، امروزه به معناى نيا، گيتى و اصطلاحاً به مفهوم، دنيازدگى، دنيوى‏گرايى، جداانگارى، لادينى، دين‏گريزى و عرفى‏گرايى است. به بيان ديگر، سكولاريسم يعنى آنچه را كه به اين جهان تعلق دارد و به همان اندازه از جهان ديگر و خدا دور است، يا همه آن چيزى كه به مخالفت با تعاليم شرعيه و موافقت امور دنيوى سازگار است. بر اين اساس، مى‏توان معناى گسترده‏تر از سكولاريسم ارائه كرد و آن اين كه: سكولاريسم گرايشى است كه به طرفدارى و ترويجِ حذف يا بى‏اعتنايى و به حاشيه راندن نقش دين در حيات سياسى اجتماعى انسان مى‏انجامد. فرآيند دين)قداست(زدايى را عرفى يا دنيوى شدن يا سكولاريزاسيون مى‏نامند.
زمينه‏هاى بروز ظهور و رشد سكولاريسم كه برخى از آن‏ها از ادّله، مستندات و مبانى آن نيز است، عبارتند از: فقدان نظام سياسى اجتماعى در مسيحيت، تفسير دنياگرايانه متون دينى از سوى برخى از متفكران مسيحى، رفتار خشن ارباب كليسا با مخالفان، دخالت مستبدانه آنان در امور اجتماعى و حكومتى، بروز فساد و ضعف گسترده در دستگاه كليسا، ناتوانى آن‏ها در پاسخ به شبهات، پيدايى رنسانس و نهضت اصلاح دينى، ظهور جنبش روشنگرى و رشد علم و صنعت (علم‏گرايى) و مهم‏تر از همه عباراتى از كتاب مقدس مسيحيان (مانند - مسيح: مال قيصر را به قيصر ادا كنيد و مال خدا را به خدا) برخى از گفته‏ها و نوشته‏هاى حواريون (مانند - پطرس: هر منصب بشرى را به خاطر خداوند اطاعت كنيد، خواه پادشاه را كه فوق همه است و خواه حكام را كه رسولان وى هستند.)
در سكولاريسم سخن از آن است كه حكومت خدا جاى خود را به حكومت مردم مى‏دهد، رشد علوم تجربى به نفى لزوم تدبير و حاكميت خدا مى‏انجامد، قلمرو دين به رابطه بين انسان با خدا يا به امرى خصوصى محدود مى‏شود، و تمام شؤون زندگى انسانى و اجتماعى تنها به روش علمى و آزمون تجربى قابل تفسير است، تجددگرايى در ستيز با همه آن چه كه بوى سنت دارد، ميسر است، و در يك كلام، سكولاريسم معتقد به حذف دين و بى‏نيازى آدمى از وحى و شريعت است. به اين سان، نگرش سكولاريستى به حذف نقش اين در تمامى حوزه‏هاى اجتماعى و نه تنها سياست، مى‏انديشد.
(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید