آرشیو پرسش و پاسخ ها: سیاسی

حمایت پادشاه عربستان از محمد مرسی

چرا با وجود نزدیکی محمد مرسی به عربستان، پادشاه این کشور از ارتش، کودتاچیان و دولت جدید حمایت می کند؟ عربستان بیشتر طرفدار کدامیک ازطرفین درگیری است؟ لطفا تحلیل نمایید.
عبدالله بن عبدالعزیز، شاه سعودی ضمن حمایت کشورش از موضع مسئولان مصری، سه بیمارستان سیار مجهز با تمام امکانات پرسنلی و پزشکی را به این کشور اهدا کرد.
همچنین شاه سعودی گفت: ملت عربستان و دولت آن در صف واحدی در کنار برادران خود در مصر هستند.
عبدالله بن عبدالعزیز روز جمعه بر حمایت کشورش از مسئولان مصری در مقابله با آنچه آن را «تروریسم» خواند، تاکید کرد و آن را «حق مشروع» این مسئولان دانست و هشدار داد که «دخالت در امور داخلی مصر آتش فتنه را روشن می کند».
همچنین شبکه روسیا الیوم گزارش داد که «بندر بن سلطان»، دبیر شورای امنیت ملی عربستان در سفر آخر خود به کرملین، در مورد خرید سلاح با پول عربستان برای مصر به رئیس جمهور روسیه به مذاکره پرداخت.
وی در این دیدار همچنین در مورد مسائل سوریه با پوتین به گفتگو پرداخت و با پیشنهاد «خرید 15 میلیارد دلار» تسلیحات نظامی روسی و «حمایت از بازار گاز روسیه در خاورمیانه» از پوتین خواست تا دست از حمایت دولت بشار اسد بردارد.
خبرگزاری فرانسه پیشتر به نقل از منابع دیپلماتیک در خاورمیانه اعلام کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیشنهاد بندر بن سلطان برای پایان دادن به حمایت از بشار اسد در ازای دریافت مشوق‌های اقتصادی از جمله قرارداد عظیم تسلیحاتی و نفوذ بیشتر روسیه در بین کشورهای عربی و منطقه را رد کرده است.
شبکه روسیا الیوم در مورد دیدار پوتین و بندر بن سلطان افزود: اطلاعاتی از این دیدار به بیرون درز کرد که نشان می‌دهد بندر بن سلطان براساس درخواست عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی از پوتین خواسته است تا به قاهره سفر کند.
همچنین در این دیدار، بحث و بررسی حمایت و پیشتیبانی مالی عربستان از خرید سلاح‌های روسی از سوی مسئولان جدید مصر مطرح شده است.
از سوی دیگر روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از دیپلمات‌های غربی دست به افشاگری جدیدی علیه ژنرال «السیسی» زد.
به گزارش خبرگزاری فارس، این روزنامه از روابط تنگاتنگ ژنرال «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع مصر و مقامات اسرائیلی خبر داده و نوشته است که اسرائیل تلاش‌های غرب برای دستیابی به راهکاری دیپلماتیک در مصر و بازگشت ثبات به این کشور را بی‌اثر می‌کند.
گفته می‌شود السیسی که حدود دو ماه قبل طی کودتای نظامی، «محمد مرسی» را از قدرت کنار زد و دولت موقت را جایگزین کرد، زمانی که رئیس دستگاه اطلاعات نظامی مصر بوده، ارتباطات نزدیکی با همتایان اسرائیلی‌اش پیدا کرده است.
آن طور که دیپلمات‌های غربی به نیویورک‌تایمز گفته‌اند، این ژنرال 58 ساله حتی در درگیری‌های جمعه نیز که به مرگ دستکم 173 نفر منجر شد، مرتب با اسرائیل در تماس بوده است.
به گفته این دیپلمات‌ها، اسرائیل با دادن این وعده به السیسی که آمریکا با وجود تهدیدات لفظی، به هیچ وجه کمک مالی به مصر را متوقف نمی‌کند، تلاش‌های دیپلماتیک برای آرام کردن اوضاع را، تخریب می‌کند.
این گزارش می‌افزاید که اسرائیل از سوی دیگر دائما به آمریکا در مورد خطرات اخوان‌المسلمین هشدار می‌دهد. یک مقام آمریکایی در این مورد می‌گوید: کل چیزی که می‌گویند این است که اخوان‌المسلمین یک گروه تروریستی است.