آرشیو پرسش و پاسخ ها: رذائل اخلاقی

ضرورت یا عدم ضرورت حجاب

سؤال:

یه بنده خدایی است که میگه هر کسی رو تو قبر خودش میگذارند و بعد مثال زنی رو زد که به این صورت است : زنی دوست دارد توی خیابان با شلواری بیرون بیایید که بالاتر از مچ پایش معلوم باشه چون این جور لباس در عرف همه پوش شده و مد هم هست ( او این را میگوید ) حال اگر این زن در خیابان بیاید مردان نباید نگاه کنند این رو من قبول دارم که مرد مسلمان نباید نگاه کند اما او میگوید او هر طور دوست دارد میتواند بیرون بیاید و هر کس رو تو قبر خودش میزارن. زیرا چه بسیار چنین زنان شلوار کوتاه هستند که در ماشین وقتی کنار مردی مینشینند خود را جمع میکنند اما بعضی از چادری ها ترسی از اینکه بدنشان به مرد در ماشین بخورند ندارند
1- او میگوید اگر مردان از دیدن آن زنی که موهایش مشخص است و بالاتر از مچ پایش مشخص است تحریک شوند مشکل مردان است که تحریک شده اند خوب نباید نگاه بکنند و زنان نباید بخاطر ضعف مردان و این روحیه آنها راحتی خود را از دست بدهند و میگوید آن زن دوست دارد اینگونه بیرون آید چون این جور لباس مد است در ضمن هر کس تو گور خودش است و نظر شما چیست؟ نظر شما در مورد اینگونه زنان چیست .آیا مرد نگاه کننده فقط مقصر است یا زن هم مقصر است اگر هست زن چگونه مقصر است .
2-در مورد تاثیر پوشش بدش بر روی خودش و بر روی دیگران و جامعه توضیح دهید .( و اینکه اعمال و رفتار خوب و بد دیگران چگونه بر جامعه و زنان دیگر تاثیر میگذارد )
3-راستی چند نمونه از توجیهاتی که اینگونه افراد میکنند را بیان کنید .
4- و در آخر در قرآن آیه ای است که بیان دارد حجاب اجباری است یا مسئله عقلی و اینکه زن حق ندارد به بهانه ، خوب تو نگاه نکن و هر کس را توی قبر خود میگذارند ، هر گونه که دوست دارد آرایش کند ، لباس بدن نما و چسبان بپوشد ؟
جواب:
اولا این موضوع هم عقلی است و هم نقلی و شرعی که آیات قرآن و هم روایات زیادی بیان می نماید که حجاب از ضرویات دین اسلام و رعایت حجاب واجب است یکی از آیات شریفه آیه 59 سوره حجرات است:
(يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ‏.
اى پيامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو كه چادر خود را بر خود فرو پوشند. اين مناسب‏تر است، تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند. و خدا آمرزنده و مهربان است.
منظور از «ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ» این است که پوشاندن همه بدن به شناخته شدن به اينكه اهل عفت و حجاب و صلاح و سدادند نزديك‏تر است، در نتيجه وقتى به اين عنوان شناخته شدند، ديگر اذيت نمى ‏شوند، يعنى اهل فسق و فجور متعرض آنان نمى ‏گردند.
همه فقهاء دینی حجاب را واجب و از ضروریات مکتب اسلام می دانند
ثانیا هم مردان و هم زنان در ورود به جامعه وظایفی دارند همانطور که مردان از نظر شرعی حق ندارند به زنان با نگاه جنسی و شهوانی به آنان بنگرند و همینطور زنان که در آیه 30 و 31 سوره نور می فرماید:
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُم‏
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْن من ابصارهن و یحفظن من فروجهن وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِن‏
به مردان مؤمن بگو كه چشمان خويش فروگيرند و شرمگاه خود نگه دارند. اين برايشان پاكيزه ‏تر است. زيرا خدا به كارهايى كه مى ‏كنند آگاه است.
و به زنان مؤمن بگو كه چشمان خويش فروگيرند و شرمگاه خود نگه دارند و زينتهاى خود را جز آن مقدار كه پيداست آشكار نكنند و مقنعه ‏هاى خود را تا گريبان فروگذارند.
ثالثا یک فرد مسلمان وظایفی دارد که باید در زندگی فردی و اجتماعی به آن ملتزم باشد که التزام یا عدم التزام به آن وظایف، آثاری در زندگی فردی و اجتماعی دارد که نتیجه مثبت و منفی آن را خواهد دید
رابعا همانطور که از نظر بهداشتی و حقوقی افراد جامعه اگر به حقوق دیگران تعرض کنند و سلامت دیگران را بخطر بیندازند در هر جامعه ای حکومت آن جامعه وظیفه قانونی دارد تا جلوی متعرضین به حقوق و سلامت دیگران را بگیرند بی حجابی هم سلامت اخلاقی و روانی و اجتماعی جامعه را بخطر می اندازد پس باید جلو آن گرفته شود حتی اگر از ناحیه اقلیت های مذهبی که مسلمان هم نیستند باشد اینکه هر کس را در قبر خودش قرار می دهند خیلی عوامانه و جاهلانه است جواب او این است آیااز او اگر سؤال شود در یک مسافرت دریایی یا خشکی که در یک وسیله نقلیه عمومی مثل کشتی یا اتوبوسی سوار باشد و هرکس که در جایی نشسته بگوید من جایی که متعلق به خودم است در کشتی را می خواهم سوراخ کنم آیا دیگران باید ساکت نشینند و بی تفاوت باشند یا جلوی او را باید بگیرند یا داخل وسیله نقلیه عمومی مثل ماشین بخواهد پیک نیک روشن کند دیگران قطعا مانع می شوند جامعه هم مثل وسیله نقلیه عمومی است بی حجابی در انظار عمومی ریشه بسیاری از طلاق ها و از هم پا شیدن خانواده ها و قتل های ناموسی و ... است آیا هر کس بصرف این که من آزادم می خواهم بی حجاب باشم چنین اجازه ای دارد که خانواده ها را ازهم بپاشد  و به دیگران  هم چنین اجازه ای می دهید که با زندگی خانوادگی  شما چه متاهلی و چه مجردی با پدر و مادر و برادر و خواهر شما همین طور رفتار کند هیچ عاقلی چنین نمی کند والا در عقل او باید شک کرد