آرشیو پرسش و پاسخ ها: اصطلاحات فقهی

احتلام زن و علائم آن

سلام آیا زن محتلم می شود و علایم آن چیست؟

مقام معظم رهبری:

اگر زن به اوج لذت جنسى برسد و در آن حال مايعى از او خارج شود جنابت محقق شده و غسل بر او واجب مى‏شود و اگر شک کند که به اين مرحله رسيده يا نه و يا شک در خروج مايع داشته باشد، غسل واجب نيست.

اجوبه/س 171.

(27 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (18)
هانا
۲۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت۲۰:۳۵
سلام همانطور که میدانید اب خارج شده از زن میتواند اب مزی هم باشد این توضیح گنگ هست و مشخص نمیکند منظور همان اب مزی هست در حالی که ان اب پاک هست یا اب دیگری
ملاک تشخیص چیست؟
رنگ اب؟
سست بدن؟ یا ....
اکبرنیا
۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت۰۶:۳۷
سلام
من از پاسخ داده شده اینطور متوجه شدم که خروج مایع در حالت اوج لذت باشد منی است یعنی هردو با هم اتفاق بیافتد و اطمینان از خروج مایع در آن حال وجود داشته باشد، غسل واجب می شود
اکبرنیا
۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت۰۶:۳۸
سلام
من از پاسخ داده شده اینطور متوجه شدم که خروج مایع در حالت اوج لذت باشد منی است یعنی هردو با هم اتفاق بیافتد و اطمینان از خروج مایع در آن حال وجود داشته باشد، غسل واجب می شود
عسل
۲۰ تیر ۱۳۹۴ ساعت۰۴:۳۲
اگر دختر مجردی که نمیداند به چنین حدی رسیده است یا نه و لذا به دستور شک عمل کرده و بنارابر طهارت میگذارد، بعد از ازدواج اگر متوجه شد که نجس بوده است تکلیف او نسبت به نجس شدن لباسها و ... و صحت تکالیفش چیست؟
مینا
۲۱ تیر ۱۳۹۴ ساعت۰۲:۳۸
اگر شک کند که به آن حد رسیده یا نه بنا بر عدم وجوب غسل است و پاک است و تکلیفی ندارد
عسل
۲۵ تیر ۱۳۹۴ ساعت۱۰:۲۴
اصلا میخوام سرمو بزنم به دیوار وقتی که بجای جواب، سوال آدمو تکرار میکنن. عزیزم اصلا سوال رو خوندید و جواب دادید؟
مسئولین سایت لطفا به سوال من جواب بدن. ممنون
کارشناس جوابگو
۲۵ تیر ۱۳۹۴ ساعت۱۱:۱۰
سلام علیکم
در جواب سئوال عسل خانم باید عرض کنم که مدت زمان شک و اینکه بنا را به طهارت گذاشته تا زمان فهمیدن اینکه نجس بوده مهم است و در آن فاصله ممکن است برخی از لباسها بارها شسته شده باشد که نسبت به آنها تکلیفی وجود ندارد اما اگر محل یا لباس نجس شده به همان وضعیت باقی است مانند اینکه مثلا فرشی یا مبلی یا لباسی آلوده شده و تا کنون شسته نشده است خوب این وسیله یا لباس باید شسته شود و نیازی به اینکه دیگران هم این موضوع را بدانند نیست و نیت هم لازم ندارد صرف شسته شدن (توسط خود فرد که نجاست را می داند یا فرد دیگری که اصلا نمی داند ) پاک کننده است .
فاطمه دلاوري
۰۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت۱۲:۵۸
سلام من اين مسئله اوج لذت هنوز واسم حل نشده آخه ما که نميدونيم نهايت لذته کجاست واينکه مني ومايعي که حالت عادي خارج ميشه فرقش چيه؟؟؟؟؟؟
عسل
۰۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت۰۶:۴۱
کاش کاملتر جواب میدادید ولی خوب با توجه به آنچه گفتید طبیعتا باید کلیه نمازها و روزه ها را به دلیل بقای بر جنابت قضا کرد. مضاف بر اینکه به دلیل نجس شدن لباس ها و .. هم یقین نکردن بر بطلانشان جای تامل دارد! حالا با این وصف یک چنین حکمی (بنا را بر طهارت گذاشتن) غیرعاقلانه به نظر نمیرسد؟ همان به و بسیار راحت تر آنست که عمل به احتیاط کرد!
آرزو
۰۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت۱۶:۵۵
این درسته که در چنین موقعیتی به دلیل بقای بر جنابت باید نمازها و روزه ها را قضا کرد؟!
کارشناس جوابگو
۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت۱۳:۲۲
سلام
در پاسخ آرزو خانم
باید توجه داشته باشید که شک در اینکه جنابت حاصل شده یانه و زمان از روی آن گذشته, تکلیف آور نیست یعنی اگر همان موقع یقین به جنابت پیدا شد و فرد با علم و یقین , غسل انجام نداد و نماز خواند و روزه گرفت , در این حالت واجباتی که انجام داد و یقینا جنب بوده باید قضا کند و نسبت به روزه کفاره هم واجب است .
اما اگر مثلا بعد گذشت زمان و مطالعه و دانستن مسئله , پیش خود می گوید نکنه آن حالت یکسال پیش که برایم پیش آمد , موجب جنابت شده باشد , در این حالت باید با قاطعیت به خود بگوید نه , ان شاءالله به آن حد نرسیده و جنابت حاصل نشده است , در واقع برای اتفاقات گذشته که احتمال یا شک پیش می آید نباید اعتنا کرد و وسواس به خرج داد , خداوند رئوف و رحیم است و فرموده است که نباید فرد برای عبادت خودش را به مشقت بیاندازد . موفق باشید
بهار
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت۱۲:۲۰
سلام خسته نباشید.
سوال من اینه که اگر همین مایعی که میفرمایید خارج بشه ولی در حالت اوج لذت جنسی نباشه(مثلا وقتی که حتی به چیزای بی مورد فکر کنیم یا موقع دیدن فیلمی که اصلا تحریک کننده م نیست فقط احساسیه و این مایع خارج بشه) آیا بازم غسل واجبه؟
سوال دیگه م اینکه اگر بعد از غسل حیض یه ذره ترشح قهوه ای کمرنگ داشته باشیم غسلمون باطله و باید دوباره غسل کنیم؟
اتوسا
۰۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت۱۴:۱۱
سلام ببخشید من قبلا خونده بودم که مایع باید حتما با جهش باشه تا منی حساب بشه .یعنی فرقی نمیکنه؟؟؟
f1380m
۱۵ دی ۱۳۹۵ ساعت۰۹:۴۶
سلام.ببخشید اگه کسی ندونه چه غسلی بهش واجب شده باید چیکار کنه؟
طاهرزاده
۱۶ دی ۱۳۹۵ ساعت۰۳:۰۸
باسلام مجدد به دوستان و پرسشگران عزیز اگر یقین نداشته باشد که غسلی از او فوت شده و بگردن دارد چیزی بر او واجب نیست درصورت اطمینان به وجوب غسل قضای آن واجب میگردد مگر اینکه احتیاطا غسل مافی الذمه انجام دهد یعنی نیت کند وبگوید اگر غسل هایی بگردن من باشد که فراموش شده ،این غسل را قضای از غسلهای گذشته بجا میآورم قربه الی الله
رز
۲۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت۱۱:۴۵
سلام من توی ایام ماه مبارک رمضان خواب های شیطانی میبینم.برای همین قبل از خواب آیت الکرسی میخونم اما گاهی پیش میاد ک با وجود خوندن آیت الکرسی خواب هام شیطانی میشه ولی زود از خواب باحالت اضطراب یا بدون اضطراب بیدار میشم خیسی در لباسم احساس نمیکنم اما باز میرم و یه دستمال به دستگاه تناسلیم میکشم در حد رطوبت کمه گاهی هم باوجود اینکه کمه لجز هستش.اما با شهوت از خواب بیدار نمیشم‌.غسل بر من واجبه؟تکلیف روزه هام چیه؟خیلی شک میکنم لطفا کارشناس محترم جواب کامل بدید ممنون
مینا
۱۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت۰۵:۲۱
سلام اگر دختری در خواب احتلام شود ولی به لذت جنسی نرسیده باشد فقط وقتی بیدار شد متوجه موضوع شود وکمی رطوبت از او خارج شود درحالی که خوابش یادش نیایدولی فکر میکند حالت ارضا شدن به او دست داده باشد ولی بدون لذت ایا غسل بر او واجب است؟؟
حصارکی
۱۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت۱۱:۳۵
با سلام
در پاسخ مینا خانم عرض می‌شود اگر شما در متن اولین سؤال و جواب دقت می‌کردید پاسختان را دریافت می نمودید.
در آنجا شرط جنابت دو چیز بیان شده ا- اوج لذت جنسی 2- خروج منی
در غیر این صورت جنابت محقق نشده است و تکلیفی هم ندارد.
در صورت شک هم باز تکلیفی ندارد.
این پاسخ برای همه سؤالات بالا صادق است ولی کمی دقت می‌خواهد
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید