آرشیو پرسش و پاسخ ها

اختلاس بيت‌المال از اداره‏هاي دولتي


سؤال:
اگر در يكي از اداره‏هاي دولتي اختلاس از بيت‌المال صورت بگيرد و اين اختلاس استمرار داشته باشد و شخصي اين توانايي را در خود ببيند كه اگر مسئوليت آن اداره را برعهده بگيرد، مي‏تواند اين وضع را اصلاح كند، و اين كار هم فقط ازطريق دادن رشوه به يكي‏ از كساني كه مسئول آن هستند امكان‏پذير است، آيا دادن رشوه براي جلوگيري از اختلاس در بيت‌المال، كه درحقيقت دفع افسد به فاسد است، جايز است يا خير؟
جواب:
وظيفة اشخاصي كه از تخلفات قانوني مطلع مي‏شوند، نهي از منكر با رعايت شرايط و ضوابط شرعي آن است و توسل به رشوه و راه‌هاي غيرقانوني براي هرعملي هرچند به‌منظور جلوگيري از فساد، جايز نيست. البته، با فرض وقوع چنين عملِ خلافِ شرع و قانون در كشوري كه نظام اسلامي بر آن حاكم است، وظيفة مردم به مجرد عجز شخصي از امر به معروف و نهي از منكر ساقط نمي‏شود، بلكه واجب است كه به نهادهاي مربوط اطلاع داده و موضوع را پيگيري نمايند.
منبع:
جزوه احکام مالي/ بر اساس فتاوای امام خامنه‌ای/ انتشارات زمزم هدایت/ پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید