آرشیو پرسش و پاسخ ها: کودک و نوجوان

برادزاده ام اول دبیرستان است و نماز نمی‌خواند.

سلام؛ برادر زاده ام اول دبیرستان است و نماز نمی‌خواند اما پدر و مادر و خواهرش نماز می‌خوانند. می گوید تا برایم موتور نخرید نماز نمی‌خوانم. البته قبلا گاهگاهی هفته ای یکبار یا دوبار می‌خواند. قبلا از طرف بسیج دوره می‌رفت خیلی بهتر بود اما به خاطر سن، او را حذف کردند انگار این حذف او را کوچک کرد. از شما می خواهم مرا در این مورد یاری کنید.
با سلام؛ سنین جوانی و دوران بلوغ همراه با بحرانهای اخلاقی و رفتاری همراه است که ناشی از نوع تربیت و رفتار والدین است بیشتر نوجوانان وجوان‌ها توقعات نادرستی از خانواده و والدین دارند ولی چنانچه به مصلحت آنها نباشد نباید به خواسته آنها تن داد. ولی بی رغبتی این جوان به نماز شاید ناشی از عدم آموزش صحیح والدین بوده و یا اینکه در اطرافیان نسبت به نماز کوتاهی صورت می‌گیرد که بر باور این نوجوان تاثیر گذاشته و یا بقول معروف لوس و پرتوقع بار آمده که مجموعه این عوامل بر رفتار این شخص اثر گذاشته است.
بهتر است با مهربانی و ملاطفت با او صحبت شود و نسبت به دستورات دینی و بندگی خدا او را آگاه ساخته تا نماز و بندگی خدا را مشروط به خرید موتور وچیزهای دیگر نکند. شما باید باورهای دینی را به صورت عقلانی و منطقی به وی بیاموزید و الطاف ویژه خداوند به انسانها را به او یادآور شوید.
موفق باشید.